- Includes 4-page insert with notes by Grammy-nominated music producer Andy Zax.
The music contained on this LP was created in a unique historical moment -the late 60’s and early 70’s- when the lines that had long divided “serious” from “popular” music had begun to dissolve. In its ambition and eclecticism, The Neon Philharmonic’s work compares favorably to that of such contemporaries as Burt Bacharach, Jimmy Webb, and The Beatles -all of whom viewed pop song forms as vehicles for more than two-and-a-half minutes of verse/chorus/verse.
Not a group so much as a project, the Neon Philharmonic compromised vocalist Don Gant and Tupper Saussy, a decidedly unconventional songwriter/arranger/keyboardist who was the duo’s guiding creative force. Signed to Warner Bros. Records, their debut single “Morning Girl” quickly climbed to No. 17 on the Billboard chart in April 1969 and was nominated for two Grammy Awards. By year’s end the duo had released two more singles and two LP’s, The Moth Confesses and The Neon Philharmonic, recorded at the Acuff-Rose studios in Nashville and featuring a host of top-flight session players (Norbert Putnam, Jerry Kerrigan, Kenneth Buttrey, Chip Young…).
The Neon Philharmonic recorded the material collected on this album during an extended period of studio activity in 1970-71. The thirteen songs assembled here on To Be Continued—five A-sides, five B-sides, and three songs unissued at the time—comprise a third Neon Philharmonic album quite different from its predecessors, largely because it was never envisioned as an album at all. After waiting for another “Morning Girl” for more than two years (only “Heighdy-Ho Princess” grazed the outer limits of the Billboard Hot 100 for two weeks in 1970), Warner Bros. gave up and dropped the group in mid-1971, leaving this period of The Neon Philharmonic’s work unknown and unavailable to all but the most dogged collectors of promo 45s for the next several decades. Now all those songs are available once again on vinyl, for the first time in 50 years!
// Castellano //
- Incluye encarte de 4 págs. con notas del productor musical nominado al Grammy Andy Zax.
- Edición limitada de 500 copias.
La música contenida en este LP fue creada en un momento histórico único -finales de los 60 y principios de los 70- cuando las líneas que durante mucho tiempo habían dividido la música "seria" de la "popular" habían comenzado a disolverse. En su ambición y eclecticismo, el trabajo de The Neon Philharmonic puede compararse con el de contemporáneos como Burt Bacharach, Jimmy Webb o The Beatles, quienes vieron las canciones pop como vehículos para algo más que dos minutos y medio de verso/coro/verso.
No tanto un grupo sino un proyecto, The Neon Philharmonic eran el vocalista Don Gant y el compositor / arreglista / teclista Tupper Saussy, la decididamente poco convencional fuerza creativa que guiaba al dúo. Tras firmar contrato con Warner Bros. Records, su sencillo de debut "Morning Girl" rápidamente subió al número 17 en la lista de Billboard en abril de 1969 y fue nominado a dos premios Grammy. A finales de año, el dúo había lanzado dos sencillos más y dos LP’s, The Moth Confesses y The Neon Philharmonic, grabados en los estudios Acuff-Rose en Nashville y con músicos de sesión de primer nivel (Norbert Putnam, Jerry Kerrigan, Kenneth Buttrey, Chip Young ...).
The Neon Philharmonic grabaron el material recopilado en este álbum durante un prolongado período de actividad en el estudio entre los años 1970-71. Las trece canciones aquí reunidas (cinco caras A, cinco caras B y tres canciones sin editar en su momento) componen una suerte de tercer disco, bastante diferente de sus predecesores, en gran parte porque nunca se concibió como un álbum. Después de esperar a otra "Morning Girl" durante más de dos años (solo "Heighdy-Ho Princess" rozó los límites exteriores del Billboard Hot 100 durante dos semanas en 1970), Warner Bros. se rindió y prescindió del grupo a mediados de 1971, dejando este período del trabajo de The Neon Philharmonic desconocido y no disponible para la gran mayoría, excepto para los más tenaces coleccionistas de singles, durante las décadas siguientes. Ahora todas esas canciones están disponibles una vez más en vinilo, ¡por primera vez en 50 años!
*************************
Tracklisting:
Side One 1.- Clouds 2.- Snow 3.- Heighdy-Ho Princess 4.- Don’t Know The Way Around My Soul
5.- Flowers For Your Pillow 6.- To Be Continued
Side Two 1.- Something To Believe In 2.- A Little Love 3.- Got A Feelin’ In My Bones
4.- Keep The Faith In Me 5.- Better Times 6.- Jody 7.- Letters Crossing
- For the first time on vinyl LP, the BEAU BRUMMELS' non-album Warner Brothers 45’s in their original mono mixes, plus all sides from Sal Valentino’s rare solo singles.
- Includes illustrated four-page insert with track-by-track annotation and commentary from band members and producer Lenny Waronker.
- Assembled and annotated by longtime Brummels aficionado Alec Palao
“That [they] have turned out, in the light of history, to be better than they seemed at the time, shows how advanced they were and how the taste buds have altered”. So wrote journalist Ralph J Gleason of the BEAU BRUMMELS in the liners to a 1968 LP compilation.
The San Francisco group signed to Warner Brothers in early 1966 after eighteen months with indie Autumn Records, where they had scored the influential Top 20 hits ‘Laugh, Laugh’ and ‘Just A Little.’ In that time the Brummels released two largely self-composed albums, toured the country and made numerous film and TV appearances, and help spearhead America’s new cutting-edge folk-rock-pop sound, along with their contemporaries The Byrds and Lovin’ Spoonful.
Collected here for the first time on vinyl LP, we present the complete run of non-LP sides and alternate mixes that The Beau Brummels subsequently issued on 45 for Warner Bros Records between 1966 and 1969, a period that witnessed their creative pinnacles “Triangle” (1967) and “Bradley’s Barn” (1968). All appear in their original, glorious mono format, drawn from the original masters.
Also included are two rare solo singles cut by lead vocalist Sal Valentino for WB at the tail end of the Brummels tenure, featuring the crème of Hollywood’s roots rock elite (Van Dyke Parks, Ry Cooder, Leon Russell, Clarence White, Chris Ethridge).
// Castellano //
- Por primera vez en LP de vinilo, todos los sencillos para Warner Brothers no incluidos en sus LP’s oficiales, en sus mezclas mono originales, además de todas las caras de los raros singles como solista de Sal Valentino.
- Incluye encarte ilustrado de cuatro páginas con anotaciones canción a canción y comentarios de los miembros de la banda y el productor Lenny Waronker. Anotado por Alec Palao
“Que, a la luz de la historia, hayan resultado ser mejores de lo que parecían en su momento, muestra lo avanzados que estaban y cómo se han alterado los gustos”. Así describía el legendario periodista Ralph J Gleason a The Beau Brummels en las notas de un recopilatorio de 1968.
El grupo de San Francisco firmó con Warner Brothers a principios de 1966 después de dieciocho meses con la indie Autumn Records, donde habían logrado los influyentes éxitos Top 20 “Laugh, Laugh” y “Just A Little”, publicado dos álbumes, girado por todo el país y realizado numerosas apariciones en cine y televisión. Todo ello les llevó a encabezar el nuevo sonido folk-rock, la vanguardia entonces del pop en Estados Unidos, junto con sus contemporáneos The Byrds y Lovin’ Spoonful.
Recopilados aquí por primera vez en LP, presentamos la serie completa de canciones y mezclas alternativas que The Beau Brummels publicaron en formato single para Warner Bros Records entre 1966 y 1969, y que no incluyeron en ninguno de sus LP’s. Un período que fue testigo de sus cumbres creativas "Triangle". (1967) y "Bradley's Barn" (1968). Todos aparecen en su glorioso formato mono original, extraído de los masters originales.
También se incluyen los singles publicados por su vocalista principal Sal Valentino para WB al final del recorrido del grupo, grabados con la crème de la élite del rock de raíces de Hollywood de la época (Van Dyke Parks, Ry Cooder, Leon Russell, Clarence White, Chris Ethridge).
***************************
Tracklisting:
Side One 1.- One Too Many Mornings 2.- She Reigns 3.- Here We Are Again 4.- Fine With Me
5.- Two Days ‘Til Tomorrow 6.- Don’t Make Promises 7.- Lower Level 8.- Lift Me
Side Two 1.- Long Walking Down To Misery 2.- I’m A Sleeper 3.- Cherokee Girl 4.- Alligator Man
5.- Friends And Lovers 6.- Silkie 7.- A Song For Rochelle
Tracklist: 1.- La Casa Flor 2.- Estrellas 3.- La Casa Flor (Mezcla del Viento)
Tras un año de silencio discográfico (su segundo álbum "Noches de Agosto" se publicó el 18 de diciembre de 2020), MADBIL están de vuelta con un nuevo sencillo "La Casa Flor". Una de sus canciones más directas e inmediatas, con estribillo imparable directo al corazón y a los pies. Un pequeño rayo de luz en medio de estos tiempos tan inciertos y oscuros en los que estamos inmersos. El single se completa con la estilizada "Estrellas", a modo de cara B, y una remezcla especial de "La Casa Flor" a cargo de Jeremy Friedman.
Producción: Kike Mora y Madbil para “La Casa Flor” y “Estrellas”; Jeremy Friedman y Madbil para “La Casa Flor (Mezcla del Viento)”
*** Following a similar recording process as in 2018’s acclaimed “El Tapado”, UK Americana pioneer ALAN TYLER (The Rockingbirds) releases his new solo album, Made In MIddlesex.
*** Co- produced at Famous Times by Sean Read (Edwyn Collins, Dexys Midnight Runners…), and featuring contributions from Patrick Ralla (The Hanging Stars), Eddie Real and Rick Batey.
*** Album launch at What's Cookin', Leytonstone, London on the 8th December, with more live dates to follow.
Made In Middlesex is the new album from Alan Tyler, lead singer and main songwriter for the much-loved London country band The Rockingbirds. It presents a set of songs clearly reflecting the period during which it was recorded; a time both febrile and uncertain interspersed with longueurs of enforced quiet and reflection. A mix of the public and the personal, thoughts on life’s landmarks and inevitable change, retaining more than a hint of self-deprecation and country leanings.
Its recording mirrored the process embraced for 2018’s acclaimed El Tapado, with tracks initially laid down on an OP-1 programmable synthesiser, and further contributions added remotely or in sessions at Sean Read’s Famous Times studio. Half the songs were recorded entirely at Alan’s parents’ home in Kenton on the north-west outskirts of London – hence Made In Middlesex – during the lockdown spring of 2020; others are enhanced by Patrick Ralla (electric guitar and backing vocals), Eddie Real (drums) and Rick Batey (bass guitar) with Sean adding backing vocals, keyboards, and brass.
The album’s opener, ‘Somewhere Better’, first surfaced in the distant days of autumn 2019, reflecting hopes of some more positive resolution to the polarised atmospheres of that particular season. Its realisation perhaps imagined in the upbeat jangle of ‘Spring’ where harpsichord effects celebrate fresh starts and challenges. Both ‘Mercy’ and ‘Saint Saturnine’ carry airs of folky reminiscence and dashes of regret while ‘Lucky People’ with its definite lean towards ‘on hold’ muzak reflects wryly on the ‘click and collect’ automated lifestyles of our ‘new normal’. ‘Yesterday’s Chips’ [which Tyler describes as a "cancel culture cautionary tale"] combines a nice play on an old cliché with gentle self-deflation; a tongue-in-cheek caper, as is ‘Write Another Country Song’ which delightfully has its cake and eats it too.
‘Write Another Country Song’ had its first outing as part of We Love The Betsey Too an online celebration and fund-raiser for The Betsey Trotwood pub located on Farringdon Road in London’s Clerkenwell where Alan hosts the long-standing Come Down & Meet The Folks club. The reopening of both the pub and the club herald a return of better days; Made In Middlesex arriving to soundtrack them is right, proper, and most welcome.
Text by Nick West
// Castellano//
*** Siguiendo un proceso similar al del aclamado “El Tapado” (2018), ALAN TYLER (The Rockingbirds), pionero del sonido Americana en el Reino Unido, publica su nuevo álbum en solitario, Made In MIddlesex.
*** Co-producido en los estudios Famous Times por Sean Read (Edwyn Collins, Dexys Midnight Runners…), cuenta con la participación de Patrick Ralla (The Hanging Stars), Eddie Real y Rick Batey.
*** ‘Yesterday’s Chips’, el primer single del álbum se publica el martes 28 de septiembre.
Made In Middlesex es el nuevo álbum de Alan Tyler, cantante y compositor de la muy querida banda de country de Londres The Rockingbirds, y presenta un conjunto de canciones que reflejan claramente el momento en el que han sido grabadas; un tiempo a la vez febril e incierto, intercalado con forzosos períodos de silencio y reflexión. Una mezcla de lo público y lo personal, que conjuga reflexiones sobre los hitos de la vida y el cambio inevitable, con una buena dosis de autocrítica.
Su grabación ha seguido el mismo proceso adoptado para el aclamado El Tapado de 2018, con pistas preparadas inicialmente en un sintetizador programable OP-1, y más contribuciones agregadas de forma remota o en sesiones en el estudio de Sean Read, Famous Times. La mitad de las canciones se grabaron en su totalidad en la casa de los padres de Alan en Kenton, en las afueras del noroeste de Londres, de ahí el título Made In Middlesex, durante el confinamiento de la primavera de 2020; a otras se les añadieron contribuciones de Patrick Ralla (guitarra eléctrica y coros), Eddie Real (batería) y Rick Batey (bajo), con Sean agregando coros, teclados y metales
La canción que abre el álbum, "Somewhere Better", apareció por primera vez en los lejanos días del otoño de 2019, y refleja las esperanzas de una resolución positiva del ambiente tan polarizado de ese momento en particular en el Reino Unido (elecciones, Brexit...). Y tal vez su consecución se haya imaginado en el alegre tintineo de "Spring", donde los efectos de clavecín celebran nuevos comienzos y desafíos. Tanto 'Mercy' como 'Saint Saturnine' tienen aires de reminiscencia folky, mientras que 'Lucky People' con su clara inclinación hacia una especie de muzak 'en espera' reflexiona irónicamente sobre los estilos de vida automatizados (“click & collect”) de nuestra “nueva normalidad”. "Yesterday’s Chips", que Tyler describe como una "advertencia sobre cultura de la cancelación", combina acertadamente un viejo cliché con una insinuada desilusión; una broma irónica, como lo es "Write Another Country Song”, que demuestra de una deliciosa manera que, a veces, se puede nadar y guardar la ropa a la vez.
'Write Another Country Song' ya apareció como parte de “We Love The Betsey Too”, celebración “on-line” y recaudación de fondos para el pub The Betsey Trotwood ubicado en Farringdon Road en la zona de Clerkenwell de Londres, donde Alan presenta su tradicional club “Come Down & Meet The Folks”. La reapertura tanto del pub como del club presagia el regreso de días mejores; que Made In Middlesex llegue justo ahora para ponerles banda sonora es más que apropiado y correcto. Es muy bienvenido.
Texto: Nick West
****************
MADE IN MIDDLESEXtrack listing … 1. Somewhere Better 2. London 3. Lucky People 4. Mercy 5. Saint Saturnine 6. Spring 7. No Cure For 8. You've Got Me 9. Yesterday's Chips 10. Write Another Country Song